Yoga ademhaling of Ujjayi ademhaling

Als je bij mij lessen volgt, dan heb je mij vast al meerdere keren horen praten over de yoga ademhaling of de Ujjayi ademhaling. Het wordt ook wel de oceaan ademhaling of de ‘Darth Vader’ ademhaling genoemd (voor de Star Wars fans). De één voert deze ademhaling automatisch uit tijdens yogahoudingen, voor de ander is het een ademhaling waarbij ze denken: “daar komt ze weer met de ‘gekke ademhaling”. Het is een ademhalingstechniek die vaak wat meer oefening nodig heeft, voordat je het kunt toepassen.

 

De Ujjayi ademhaling is een ademhalingstechniek via de neus, waarbij je de adem achter in de keel afremt, zodat er een zacht ruisend geluid ontstaat. Het is dezelfde techniek die je gebruikt als je fluistert. Daarbij zorg je voor een lichte restrictie van je stembanden. De Ujjayi ademhaling maakt je ademhaling hoorbaar, voelbaar en daardoor mogelijk beter te volgen. ‘Het volgen van je ademhaling, neemt je altijd mee naar dit moment’, is een quote die ik vaak gebruik tijdens de les. Zeker wanneer je moeite hebt met deze ademhalingstechniek vraag je je misschien af waarom je deze manier van ademen zou toepassen tijdens de yogales. De Ujjayi Ademhaling heeft veel voordelen, maar wat zijn die precies?

 

Voordelen Ujjayi ademhaling:

 

  • Controle en verdieping van de ademhaling, doordat je de ademhaling hoorbaar en bewust uitvoert.
  • Het creëert een ritme tijdens je flowgedeelte, waarbij je ademhaling het tempo van de beweging bepaalt.
  • Opwarming van het lichaam, de wrijving van de lucht die door je longen en keel raast, stookt je interne kachel op.
  • Kalmering van het zenuwstelsel. Het stimuleert het parasympatische zenuwstelsel: je rust en herstel zenuwstelsel. Wil je hier meer van weten? Tijdens de mini yoga retreat geef ik een theoriegedeelte over dit zenuwstelsel!
  • Het herkennen van je grenzen. Wanneer je deze ademhaling niet meer normaal kunt uitvoeren tijdens een yogahouding (asana), dan is dit een teken dat je te ver gaat in je houding.

 

Uitvoering Ujjayi ademhaling:

 

  • Adem in via de neus en adem uit via een open mond, waarbij je een ‘hhhhaaah’ klank maakt. Je voelt de keel iets samenknijpen, hetzelfde gevoel wat je krijgt als je met een fluisterende stem praat.
  • Oefen een paar keer met een open mond tijdens de uitademing.
  • Adem vervolgens weer diep in via de neus, begin je uitademing met open mond, maar sluit deze halverwege de uitademing en blijft daarbij de ‘mmhhh’ klank maken.
  • Adem vervolgens zowel in- als uit via je neus.
  • Probeer het ruisende geluid ook tijdens de inademing te creëren.
  • Adem met het ‘ruisende’ geluid, waarbij je de ademhaling zo lang en regelmatig mogelijk maakt.

 

Let op dat je de keel niet te gespannen houdt terwijl je de Ujjayi ademhaling toepast. Een lichte contractie van de keel voldoende.

 

Ben je geïnteresseerd of wil je meer weten, volg een online yogales of mini-yoga-retreat.

Ujjayi ademhaling yoga ademhaling